Telefonia internetowa to jeden z najciekawszych wynalazków ostatnich lat. Z powodzeniem wypiera telefonię stacjonarną, a w firmach z powodzeniem może zastąpić również telefonię komórkową i centrale telefoniczne starego typu. Jak działa telefonia VoIP? Oto garść podstawowych informacji.

Co to jest telefonia VoIP?

VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) to technologia przesyłania dźwięku na odległość przy pomocy Internetu i protokołu IP.

Jak działa telefonia VoIP?

VoIP do swojego działania potrzebuje szerokopasmowego dostępu do Internetu i aparatu telefonicznego. Nie jest potrzebna żadna dodatkowa linia telefoniczna. Połączenia realizowane są z kont SIP użytkowników. Rozmowy wewnątrz infrastruktury danego operatora zwykle są darmowe i nie wychodzą poza tą infrastrukturę. Do łączenia się z numerami zewnętrznymi wykorzystuje bramkę VoIP, która jest zamienia sygnał internetowy na klasyczny. Najczęściej znajduje się ona po stronie operatora.

Jak podłączyć telefon VoIP?

Do podłączenia telefonu VoIP wystarczy zwykłe łączne internetowe i komputer. Konfiguracja telefonu jest niemalże automatyczna, a obsługa samego aparatu w niczym nie różni się od obsługi klasycznego telefonu stacjonarnego.

Jakie są modele rozliczeń telefonii internetowej VoIP?

Najczęściej spotykanym modelem rozliczeń w telefonii VoIP jest abonament. W ramach stałej opłaty użytkownik zwykle otrzymuje określony pakiet darmowych minut i różne dodatkowe usługi, w zależności od wybranej konfiguracji. Za rozmowy zewnętrzne zwykle pobierane są niewielkie opłaty, w zależności od tego, czy rozmowa jest lokalna, międzymiastowa, czy międzynarodowa.

Istnieją też oferty telefonii VoIP bez abonamentu. Opierają się one o system kart prepaid, gdzie płacimy z góry określoną kwotę i otrzymujemy w zamiast określone usługi do wykorzystania w danym okresie rozliczeniowym.

Telefonia VoIP w firmie

Telefonia VoIP jest atrakcyjną ofertą szczególnie dla firm. Pozwala znacznie zredukować koszty rozmów, zwłaszcza jeżeli komunikujemy się z dużą liczbą klientów, bądź występuje w firmie duża liczba konwersacji między pracownikami, w szczególności, gdy posiadamy kilka oddziałów w różnych lokalizacjach oddzielonych od siebie często o kilkaset kilometrów.

Telefonia VoIP dla firmy posiada wiele interesujących udogodnień, takich jak:

- przekierowywanie i kolejkowanie rozmów,

- rejestracja rozmów w chmurze,

- poczta głosowa,

- wirtualny faks,

- dostęp do API, pozwalający na połączenie aplikacji VoIP z zewnętrznymi systemami CRM,

- łatwo konfigurowalne drzewo IVR,

- dowolna liczba wirtualnych numerów,

- telekonferencje,

- rozmowy wideo,

- billingi online.

Telefon VoIP w domu

Telefonia internetowa jest atrakcyjną oferta również dla gospodarstw domowych. Z powodzeniem może zastąpić klasyczny telefon stacjonarny, dodatkowo wzbogacając go o masę interesujących funkcji.

Podstawowe informacje o telefonii VoIP

Czy można korzystać z VoIP na komputerze?

Tak, do wykonywania rozmów VoIP nie jest konieczny aparat telefoniczny. Wystarczy zainstalowana na komputerze aplikacja (bądź strona internetowa), oraz zestaw do komunikacji, czyli słuchawki i mikrofon.

Czy istnieje telefonia komórkowa VoIP?

Tak. U większości operatorów nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzystać ze swojego konta VoIP za pomocą telefonu komórkowego, który ma wbudowaną taką funkcję, bądź za pomocą aplikacji operatora. Należy jednak pamiętać, że telefon musi się znajdować w obrębie stabilnej sieci WiFi lub LTE.

Dodatkowo, coraz więcej operatorów komórkowych oferuje usługi VoLTE i VoWiFi, pozwalające na korzystanie z technologii VoIP, gdy telefon znajduje się w zasięgu odpowiedniej jakości Internetu. Telefon wtedy automatycznie przełącza tryb rozmowy na tryb internetowy.