Franczyza - na czym polega?

Franczyza jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które marzą o prowadzeniu własnego biznesu, nie mają jednak na niego pomysłu lub obawiają się niesprawdzonych rozwiązania. Dzięki franczyzie możliwe jest prowadzenie własnego biznesu pod patronatem znanej marki. Większość najbardziej rozpoznawalnych światowych koncernów korzysta z takiego rozwiązania, które może być opłacalne zarówno dla franczyzobiorcy jak i franczyzodawcy.

Własny biznes prowadzony w formie franczyzy jest jednym z najlepszych rozwiązań, dzięki któremu możemy osiągnąć satysfakcjonujące zarobki w stosunkowo szybkim czasie. Ponadto ryzyko niepowodzenia jest znacznie niższe niż w przypadku rozkręcania działalności gospodarczej według własnego pomysłu.

Dzięki nawiązaniu współpracy z dobrze prosperującą marką franczyzobiorca zyskuje możliwość korzystania z:

  • nazwy oraz znaku towarowego franczyzodawcy,
  • rozwiązań w sposobie prowadzenia działalności oraz postępowania w biznesie,
  • ”know how”,
  • pomocy w szerokim zakresie - głównie technicznej i handlowej.

Franczyza jest również bardzo opłacalnym biznesem dla samych franczyzodawców, którzy oprócz wynagrodzenia z tytułu udzielenia franczyzy osiągają szereg innych korzyści - poszerzają zasięg swojej marki, budując jej dostępność i rozpoznawalność przy niskim wkładzie własnym.

Pamiętać należy, iż franczyza nie wiąże się z samymi przywilejami - podpisując umowę godziny się również na wypełnianie szeregu zobowiązań. Najbardziej istotne zobowiązana wynikające z wejścia we franczyzę to m.in. dochowanie wszelkich tajemnic przedsiębiorstwa, gotowość na włożenie własnego kapitału oraz proszenie stałych opłat wobec franczyzodawcy oraz dotrzymywanie standardów obowiązujących w sieci danej marki.

Rodzaje franczyzy

Istnieje kilka podziałów rodzajów franczyz, jednym z nich jest rozróżnienie ze względu na rodzaj działalności:

  • franczyza dystrybucyjna polegająca na udostępnieniu franczyzobiorcy przez franczyzodawcę know-how obejmującego asortyment towarów oraz wiedzę na temat jego sprzedaży. Ten rodzaj franczyzy najczęściej spotykany jest w branżach oferujących sprzedaż: odzieży i butów, artykułów spożywczych i przemysłowych, kosmetyków, upominków i biżuterii. Także stacje paliw często korzystają z tej formy franczyzy,
  • franczyza usługowa - polegająca na udostępnieniu franczyzobiorcy przez franczyzodawcę całości know-how obejmującego procedury wykonywania usług. Podobnie jak w przypadku franczyzy dystrybucyjnej, franczyzobiorca działa korzystając ze znaków towarowych franczyzodawcy. Ta forma franczyzy najczęściej spotykana jest w następujących branżach: gastronomii, edukacji, turystyce a także bankowości.