Za pośrednictwem Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, szkoły Gminy Lubin przystąpiły do 18. edycji kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł 2019 pod hasłem „Chce mi się Chcieć”. Dzięki tej kampanii można w znaczący sposób przeciwdziałać wyuczonej bezradności wśród dzieci i młodzieży i zapobiegać wielu problemom.

Szkoły z terenu Gminy Lubin od kilku lat biorą udział w wielu kampaniach i otrzymują w związku z tym różnorodne materiały profilaktyczne ułatwiające organizację specjalnych zajęć.

– Celem kampanii jest przede wszystkim wzbudzenie wśród uczniów motywacji do działania i osiągania celów. To także szansa na samopoznanie w zakresie talentów, zainteresowań, pasji – wyjaśnia Agnieszka Hałas z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. – Takie kampanie i prowadzone w ich ramach działania, pozwalają ograniczać podejmowanie przez dzieci i młodzież zachowań ryzykownych oraz sięgania po substancje psychoaktywne, czyli alkohol i narkotyki. To także sposób na kształtowanie wśród uczniów oraz ich rodziców umiejętności dostrzegania własnych zalet, mocnych stron i ograniczeń oraz jednocześnie wspieranie działalności wychowawczej szkół i placówek oświatowych.

Dzięki dodatkowym zajęciom w ramach kampanii wśród młodych ludzi uruchamiane są procesy pozytywnego myślenia, wspierane są pozytywne wybory życiowe oraz dochodzi do kształtowania wśród uczniów i ich rodziców, zdrowych nawyków równowagi między obowiązkami, nauką, hobby a odpoczynkiem.

Do nauczycieli trafiły specjalne materiały przeznaczone do przeprowadzenia zajęć dla uczniów w wieku 6-9 lat – „Mój sposób na nudę” oraz „W poszukiwaniu talentu”, dla uczniów w wieku 10-12 lat – „Motywacja, nawyki, wyzwania” oraz „Moje uzdolnienia”, dla uczniów w wieku 13-16 – „Wybieraj zmieniaj, myśl pozytywnie”, „Zdolność i talent”, ulotki dla rodziców: „Pomagamy dziecku osiągać cele”, „Wspieramy rozwój dziecka”, a także ulotki „Chce mi się chcieć – Ja za 20 lat” do przeprowadzenia konkursu plastyczno – literackiego we wszystkich klasach. Ponadto plakaty promujące kampanie oraz scenariusz zajęć dla nauczycieli.

Szczegółowe raporty z podjętych działań, zawierające m.in. dane o liczbie dzieci, rodziców i pedagogów, którzy wzięli udział w kampanii, trafią później do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która na podstawie licznych badań i analiz podejmuje decyzje o wielu przedsięwzięciach, kierowanych do wielu różnych grup wiekowych w celu zapobiegania patologiom.

(AH, SR)