Szkoły gminy Lubin przystępują do realizacji projektu Leader100, który znany jest w wielu krajach Europy i świata, a wystartował po raz pierwszy w Polsce w 2010 roku. U nas się wszystko zaczęło! Fundacja, która rozpowszechniła jego ideę na Litwie, w Hiszpanii, Meksyku, Chile, Urugwaju, Argentynie i Brazylii, została zaproszona również do szkół naszej gminy. Jest to program rozwoju nawyków i kompetencji dzieci i młodzieży, aby lepiej mogły wejść w dorosłość i funkcjonować w społeczeństwie.
Wstępem do rozpoczęcia działań w naszych szkołach były lekcje pokazowe, przeprowadzone 15 listopada przez dyrektora Fundacji Leader100 Adama Domaradzkiego oraz Luisa Brusa w dwóch placówkach naszej gminy – Szkole Podstawowej im. Orła Białego w Raszówce oraz Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Szklarach Górnych. W Raszówce odbyło się również szkolenie dla nauczycieli, w którym udział wzięli wszyscy wychowawcy ze wszystkich szkół prowadzonych przez gminę Lubin tj. ok. 60 osób.
Oto, co po przeprowadzonych zajęciach pokazowych w kl. 2 w szkole w Raszówce mówi Bożena Fedor wychowawczyni dzieci, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej:
– Kompetencja, nad którą będą pracowali drugoklasiści, to nauka, czytanie i pracowitość. Każdy uczeń postara się wyrobić w sobie nawyk wykonywania w pierwszej kolejności tego, co do niego należy, a dalej koncentrować się będzie na zabawie i relaksie. W oparciu o kartę samooceny dzieci wybrały działania i czynności wymagające poprawy, ustaliły powód zmiany tzw. motywatory, określiły sposób wykonania zadania, wyznaczając następnie konkretny czas realizacji podjętego wyzwania. Zajęcia pokazały, jak ważną rolę w życiu każdego z nas, dorosłego czy dziecka, odgrywa umiejętność dokonywania samooceny i zdolność planowania. Podkreśliły istotę motywacji, która wpływa na determinację w dążeniu do celu. Wskazały też na ważne aspekty – terminowość i cykliczność w procesie kształtowania nawyku.
Wszystkie te elementy, które pojawiły się podczas zajęć pokazowych, czyli kompetencja, nawyk, planowanie, motywacja, realizacja w czasie, są wyznacznikami sukcesu w każdej dziedzinie życia, a szczególnie w procesie nauczania i wychowania dzieci i młodzieży. Ważną rolę odgrywają tu „motywatory”- jakże różne u każdego dziecka, odnoszące się do różnych wartości życiowych szczególnie dla niego ważnych, definiujących jego indywidualność.
Agata Szczytyńska – polonistka i nauczycielka historii w szkole w Raszówce, wychowawczyni kl. 7a, w której odbyły się zajęcia pokazowe, również przekazała swoje spostrzeżenia:
– Lekcja stanowiła ważny krok uczniów na drodze do wykształcenia w sobie nawyku dobrego wykorzystywania czasu na naukę, codziennego i efektywnego uczenia się. Siódmoklasiści bardzo chętnie przystąpili do wyznaczenia sobie celów, które będą realizować w najbliższym czasie, wybierając je z listy wyzwań. Widać było, że są otwarci na dokonywanie zmian w swoich codziennych przyzwyczajeniach, jeśli ma to przynieść im korzyść i zadecydować o sukcesie w nauce. W trakcie Targów Wyzwań dobierali się w pary, by wspierać się wzajemnie w realizacji wybranych przez siebie dążeń. „Pair coaching” jest dla uczniów bardzo dobrą formą współpracy, ponieważ mogą wymieniać się wzajemnie spostrzeżeniami na temat tego, jak osiągnąć wyznaczony cel, mogą prosić o rady i sugestie siebie, ale też swojego nauczyciela i rodziców. Uczą się przyjmować wskazówki, ale też wspierać innych w ich rozwoju. Motywujące jest także to, że każdy z uczestników programu realizuje przez jakiś czas swój plan treningu w osiąganiu wyzwania, które sam sobie wyznaczył. Codziennie zaznacza w tabeli, jak przebiega realizacja jego zamierzenia, co jakiś czas rozmawia na ten temat ze swoim pair coachem, coachem (wychowawcą) i rodzicami, słucha ich podpowiedzi, które mają mu pomóc w osiągnięciu postawionego celu.
Wszystkie te działania są bardzo przydatne w rozwijaniu kompetencji i nawyków, które są kluczowe w społecznym funkcjonowaniu człowieka w XXI w. Uczą młodzież systematyczności, terminowości, odpowiedzialności za swój rozwój i rozwój innych, sięgania po rady kolegów i dorosłych. Ważne jest również to, że plan, wokół którego skupia się praca, jest jasny i czytelny dla uczestników programu: w jednym miesiącu kształcona jest jedna kompetencja.
W trakcie szkolenia wychowawcy zapoznali się z programem Leader100 oraz z materiałami zamieszczonymi na platformie, do której dostęp będą mieli nauczyciele, uczniowie i rodzice. Proponowane narzędzia są ciekawą propozycją pracy wychowawczej, która przebiega długofalowo i może przynieść duże korzyści.
Materiały dostosowane są do wieku dzieci w poszczególnych klasach, skonstruowane są jasno i przejrzyście i stanowią gotowy plan działań dla uczniów, którzy mogą poczuć się współodpowiedzialnymi za efekty swoich starań, a nawet przygotować w grupie zajęcia dla reszty klasy. Ciekawostką na platformie jest Biblioteka Arystotelesa, w której można znaleźć szereg ciekawych materiałów przydatnych w realizacji programu.