Jak książki ożyły w Niemstowie - uczniowie odkrywali lektury przez zabawę

2 min czytania
Jak książki ożyły w Niemstowie - uczniowie odkrywali lektury przez zabawę

W Szkole Podstawowej w Niemstowie lektury zamieniły się w przygodę. Uczniowie poznawali bohaterów nie z kart podręczników, lecz przez inscenizacje, quizy i gry. Organizatorzy chcieli pokazać, że czytanie może być emocjonujące i angażujące. Efekt widać było w głosach, śmiechu i rozmowach po zajęciach.

  • Żywe lekcje lektury w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka
  • Niemstów w gminie Lubin - cztery spotkania i literackie podróże dla klas IV–VII

Żywe lekcje lektury w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka

W ramach projektu „Żywe lekcje lektury” w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Niemstowie przeprowadzono cztery spotkania z uczniami klas IV–VII. Nauczyciele zastosowali różnorodne formy pracy — karty zadań, inscenizacje, zabawy ruchowe, quizy i pogłębione rozmowy — by literaturę uczynić namacalną i zapadającą w pamięć.

Pomysł polegał na wyjściu poza tradycyjne czytanie: role bohaterów odgrywano w klasie, a fragmenty tekstu stawały się punktem wyjścia do ćwiczeń emocji, refleksji i rozmów o wartościach. Dzięki temu uczniowie nie tylko poznawali fabułę, lecz także rozmawiali o odwadze, przyjaźni, tęsknocie i samotności.

Niemstów w gminie Lubin - cztery spotkania i literackie podróże dla klas IV–VII

Każde spotkanie miało swoją tematykę dopasowaną do wieku uczniów. Klasa IV wyruszyła do świata Kajka i Kokosza, do fikcyjnego Mirmiłowa, gdzie poznawała przygody wojów i stawiać musiała czoła zadaniom wymyślonym przez postać Jagę. Piątoklasiści przeżywali wzruszające opowieści o przyjaźni i odwadze wraz z Nemeczkiem z książki „Chłopcy z Placu Broni”.

Szóstoklasiści zwiedzili fragmenty Śródziemia u boku Bilba Bagginsa, spotkali krasnoludy i wyobrażali sobie groźnego Smauga, a uczniowie klasy VII skupili się na noweli „Latarnik”, analizując postać Skawińskiego i tematy tęsknoty oraz siły marzeń. Każde zajęcia kończyły się rozmową, w której młodzi interpreci dzielili się swoimi wrażeniami i wnioskami.

Organizatorzy podkreślali, że celem nie była tylko znajomość tekstu, lecz rozwijanie wyobraźni i umiejętności wyrażania emocji. Materiały i zadania pozwoliły uczniom przejść od biernego odbioru do aktywnego doświadczania literatury.

Na zdjęciach z zajęć, opublikowanych przez gminę Lubin na Facebooku, widać zaangażowanie i radość dzieci — dowód, że taka forma pracy trafia do młodych czytelników i może rozbudzić chęć sięgania po książki poza lekcjami.

na podstawie: Gmina Lubin.

Autor: krystian