Policja Lubin: Zakupy przez Internet. Policjanci apelują o ostrożność. Przeczytaj i nie daj się oszukać.

3 min czytania

Coraz częściej korzystamy z internetowych zakupów na popularnych portalach aukcyjno-ogłoszeniowych lub sklepach internetowych. Wiele osób zgłasza się na Policję, aby poinformować o oszustwie. Zdarza się, że poszkodowani zamiast zamówionego towaru otrzymują bezwartościowe przedmioty tj. kamienie, stare gazety, bądź przesyłka w ogóle do nich nie dociera. Zapłacenie za przedmiot i nie otrzymanie go to nic innego jak wyłudzenie czyli oszustwo. Kodeks Karny przewiduje za ten czyn karę nawet do 8 lat pozbawienia wolności.

Wiele osób coraz częściej korzysta z zakupów online. To wygodne, gdyż, nie ruszając się z domu i nie musząc stać w kolejkach, można zamówić dowolny produkt z dostawą do wybranego przez nas punktu. Niestety, tak jak w realnym świecie, tak i w wirtualnym możemy paść ofiarą oszusta lub złodzieja.

Lubińscy policjanci przyjmują wiele zgłoszeń o nieuczciwych transakcjach zawartych w Internecie. Dlatego też funkcjonariusze radzą, co zrobić, aby dokonanie zakupu było możliwie bezpieczne.

Kilka zasad, jak bezpiecznie kupować w sieci:

  • Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego,
  • Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych,
  • Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność,
  • Przed zakupem w wirtualnym sklepie zasięgnijmy opinii o nim i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Wtedy, w razie jakichkolwiek wątpliwości, możemy tam zadzwonić. Nie dajmy się nabrać, kiedy sprzedawca dzwoni do nas z numeru zastrzeżonego. To również powinno wzbudzić naszą czujność.
  • Zrezygnujmy z aukcji, w których nie ma możliwości odbioru osobistego, nawet gdy mieszkamy daleko, zapytajmy czy można po towar zgłosić się osobiście.
  • W przypadku cennych przesyłek wybierajmy list/paczkę z zadeklarowaną wartością. Ustalmy ze sprzedawcą, kto zapłaci za tę usługę. Wiele firm, np. kurierskich, oferuje ubezpieczenie bez dodatkowych opłat.
  • Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze,
  • Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,
  • Jeśli towar nie dotarł, nie panikujmy. Przesyłka mogła zaginąć z różnych powodów. Skontaktujmy się ze sprzedawcą, który powinien wyjaśnić sytuację. Poprośmy go o numer nadania, datę wysłania, adres firmy kurierskiej.
  • Pamiętajmy, że wielu sprzedawców prowadzi równocześnie wiele transakcji. Bądźmy wyrozumiali, jeśli sprzedawca nie kontaktuje się z nami natychmiast. Ma na to 7 dni. Pamiętajmy również o przysługującym nam prawie do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Jest to nasze prawo jeśli kupujemy w Internecie.
  • Jeśli, mimo zachowania zasad ostrożności, dostaniemy zamiast zamówionego produktu puste opakowanie/pudełko, natychmiast zadzwońmy na Policję. Wtedy zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.

Przestrzegając tych zasad jest duże prawdopodobieństwo, że uda Ci się uniknąć przykrego doświadczenia, jakim jest kradzież czy oszustwo. Nie daj się nabrać na super tanie okazje…w taki sposób przestępcy zachęcają swoje ofiary do zainteresowania się ich aukcją.

**asp. szt. Sylwia Serafin

Oficer Prasowy KPP w Lubinie
tel. 601 974 322**

Komenda Powiatowa Policji w Lubinie,

lubin.policja.gov.pl/pl/aktualnosci/wiadomosci/biezace_informacje/zakupy_przez_internet__policjanci_apeluja_o_ostroznosc__przeczytaj_i_nie_daj_sie_oszukac__

Autor: krystian