Osiem punktów, w tym podjęcie pięciu uchwał miał porządek obrad ostatniej lipcowej sesji rady Gminy Lubin. Radni decydowali m.in. o zmianach w budżecie, szczegółach emisji obligacji oraz w dwóch sprawach organizacyjno- porządkowych.
Pierwsza z nich dotyczyła regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Lubin. Gmina musiała go zaktualizować i tym samym dostosować do zmienionych przepisów. Ustawa zmieniła bowiem definicję nieczystości ciekłych i objęła tym pojęciem także nieczystości ciekłe gromadzone w zbiornikach bezodpływowych oraz w osadnikach przydomowych oczyszczalni ścieków. Przypominamy, że zgodnie z ustawą gmina jest zobowiązana do kontroli zawieranych umów w sprawie regularnego ich opróżniania i kwitów potwierdzających wykonywanie tych działań.
Radni wyrazili też zgodę na powierzenie przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu wykonywania części działalności gminy Lubin w zakresie telekomunikacji. Ma to bezpośredni związek z realizacją umowy w ramach Funduszu Szerokopasmowego jaką gmina zawarła ze Skarbem Państwa – Ministrem Cyfryzacji. Przegłosowano również uchwałę w sprawie trybu i sposobu powoływania oraz odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego gminy Lubin, do czego zobowiązała samorząd zmiana ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw.
Trzy punkty obrad dotyczyły spraw związanych z budżetem. W tegorocznym budżecie zwiększono dochody i jednocześnie wydatki o ponad 560 tys. zł. To m.in. środki z rachunku wydatków niewygasających z roku poprzedniego i zwrot z budżetu państwa wydatków z funduszu sołeckiego. Wśród nowych wydatków znalazło się m.in. zwiększenie wynagrodzenia w GOPS, co wynika ze zmiany rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Rada gminy przegłosowała również zmiany w wieloletniej prognozie finansowej. Zmiany dotyczyły m.in. prognozy dochodów i wydatków bieżących oraz zakresu planowanych przedsięwzięć. Dodano do nich nowe zadanie, czyli budowę remizy OSP w Raszówce.
Radni przyjęli także uchwałę, która szczegółowo określa zasady zbywania, nabywania i wykupu obligacji. Decyzję w sprawie ich emisji Rada Gminy Lubin podjęła w grudniu ubiegłego roku, kiedy uchwalano tegoroczny budżet, w którym zapisano w jaki sposób ma być pokrywany planowany deficyt. W marcu tego roku dokonano znaczącej zmiany w budżecie i wieloletniej prognozie finansowanej ustalając wysokość planowanych obligacji na kwotę 14 milionów złotych, z tym że obligacje za 11 milionów miały być wyemitowane w tym roku, kolejne w roku następnym.
Na ostatniej sesji natomiast ostatecznie zdecydowano, że w tym roku gmina wyemituje planowane obligacje za 11 milionów, jednak zrezygnowano z drugiej transzy, obniżając o 3 miliony złotych emisję planowanych obligacji. Wszyscy obecni na sesji radni zagłosowali za przyjęciem tej uchwały. Warto wyjaśnić, że nie będą to pieniądze na nowe, dodatkowe inwestycje. To planowane źródło finansowania realizowanych już przedsięwzięć.