Bezpieczna szkoła po wakacjach. Jak rozpoznać przemoc i reagować?

Początek roku szkolnego to moment, kiedy każdy rodzic i nauczyciel chce, by szkoła była miejscem bezpiecznym — ale zagrożenia są realne i zmieniają się szybciej niż zwyczaje uczniów. Sprawdź, na co zwrócić uwagę w Łodzi, jak rozpoznać przemoc w realu i w sieci oraz gdzie szukać natychmiastowego wsparcia.
- Łódź reaguje - jak rozpoznawać i zatrzymywać przemoc fizyczną w szkole
- Łódź na straży - jak chronić dzieci przed zagrożeniami cyfrowymi
Łódź reaguje - jak rozpoznawać i zatrzymywać przemoc fizyczną w szkole
W szkolnych korytarzach i na boiskach mogą pojawiać się różne formy przemocy: od wyzwisk i zastraszania, przez bójki, po narzucane przez starszych uczniów praktyki wobec młodszych. Za takimi zachowaniami często stoją: presja rówieśnicza, trudności w radzeniu sobie z emocjami lub problemy w domu.
Warto obserwować sygnały, które mogą świadczyć o przemocy: nagłe zmiany nastroju u dziecka, zadrapania czy siniaki, unikanie niektórych miejsc w szkole, prośby o pożyczanie pieniędzy lub nagłe braki w prywatnych rzeczach. Młodsi uczniowie bywają zmuszani do oddawania pieniędzy lub cennych przedmiotów i często nie zgłaszają takich zdarzeń z obawy przed odwetem lub wstydu.
W środowisku szkolnym zdarzają się także eksperymenty z substancjami psychoaktywnymi, w tym z lekami stosowanymi niewłaściwie. To niesie ze sobą poważne konsekwencje zdrowotne i prawne, dlatego szybka reakcja rodziców i nauczycieli jest kluczowa.
Łódź na straży - jak chronić dzieci przed zagrożeniami cyfrowymi
Coraz więcej życia młodzieży toczy się w sieci: portale społecznościowe, komunikatory i gry online są naturalnym środowiskiem kontaktów. Niestety tam też pojawiają się nowe formy przemocy. Cyberprzemoc przybiera postacie ośmieszania, nękania, publikowania kompromitujących materiałów oraz tworzenia fałszywych profili.
Negatywne działania w sieci obniżają samoocenę, podważają poczucie bezpieczeństwa i szkodzą zdrowiu psychicznemu. W grupie starszych uczniów występuje coraz częściej seksting, czyli przesyłanie materiałów o charakterze intymnym. Uczniowie nie zawsze rozumieją konsekwencje rozpowszechniania takich treści - narażają się na upokorzenie, szantaż, a czasami również na odpowiedzialność karną.
Każdy uczestnik życia szkolnego ma wpływ na to, jak bezpieczne będzie szkolne otoczenie. Uczniowie, rodzice i nauczyciele razem budują atmosferę opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Świadomość możliwych zagrożeń i gotowość do reakcji to najlepsza prewencja.
Jeżeli doświadczasz przemocy lub przeżywasz trudne emocje, nie zostawaj z tym samodzielnie. Szukaj pomocy u zaufanych dorosłych w szkole, u pedagoga lub psychologa szkolnego, a gdy sytuacja wymaga interwencji, zgłaszaj ją odpowiednim służbom.
Dostępne formy wsparcia:
- bezpłatna i anonimowa pomoc dla dzieci potrzebujących rozmowy, wsparcia lub interwencji - dostępna przez całą dobę, zapewniająca kontakt z psychologiem dla osób do 18. roku życia;
- wsparcie psychologiczne dla dorosłych, którzy przeżywają trudne chwile i potrzebują rozmowy;
- w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia należy niezwłocznie zadzwonić na numer alarmowy 112.
O bezpieczeństwo w szkołach dbają lokalne instytucje, w tym policja i szkolne służby wsparcia. W razie potrzeby szukaj informacji i pomocy w Urzędzie Miasta oraz w jednostkach Policji działających na terenie Łodzi.
Źródło: (Biuro Prewencji KGP)
Na podstawie: KPP w Lubinie
Autor: krystian